یک تکنیک چاپ موثر در بین روش های چاپ، چیزیست که می تواند تفاوت قابل توجهی بین محصولات چاپی با کیفیت خوب و کیفیت عالی ایجاد کند. چاپ یووی UV یک روش منحصر به فرد برای چاپ دیجیتال است که از نور ماوراء بنفش (UV) برای خشک کردن جوهر، پوشش ها و چسب ها به محض چاپ روی هر یک از سطوح از جمله کاغذ، آلومینیوم، اکریلیک یا فوم برد استفاده می کند. چاپ یووی سفارشی سازی سریع و بی دردسر محصول را ارائه می دهد و این یکی از دلایلیست که برای بسته بندی ترجیح داده می شود.

در طول سال ها، چاپ یووی نه تنها یک روش چاپ اثبات شده است، بلکه برای ایجاد چاپ های ایده آل برای پیشرفت در تبلیغات و فروش گسترده محصولات لوکس نیز شناخته شده است.


چاپ UV چه تفاوتی با سایر روش های چاپ دارد؟

در روش های مرسوم چاپ، جوهرهای مورد استفاده حاوی حلال های خاصی هستند که در طی فرآیند چاپ در هوا تبخیر می شوند، این تبخیر منجر به جذب جوهر در مدیا چاپ می شود و زمانی که جوهر کاملاً خشک شود یک تصویر دیجیتالی باقی می ماند. این تکنیک همچنین ممکن است به مقداری پودر یا اسپری اضافی برای کمک به خنثی شدن و خشک شدن جوهر چاپ نیاز داشته باشد. از آنجایی که جوهرها در محیط چاپ جذب می شوند، استفاده از آنها در دیگر روش های چاپ معمولاً به مواد کاغذ مانند محدود می شود و نمی توان از آنها برای پلاستیک، فویل، فلز، اکریلیک یا شیشه استفاده کرد.

هنگامی که صحبت از چاپ UV می شود، جوهرهای چاپ مورد استفاده در این روش از طریق یک فرآیند فوتومکانیکی خشک می شوند. در اینجا، نورهای ماوراء بنفش با شدت بالا طراحی شده بر روی محیط چاپ ساطع می شود و آن را در کسری از ثانیه خشک می کنند و به جوهر کمک می کند تا عمق رنگ و کیفیت خود را حفظ کند؛ این فرآیند سریع است و فوراً تصویری با وضوح بالا ایجاد می کند. این خشک کردن فوری به این معنیست که نقاط مرطوب جوهر پس از چاپ فرصت پخش شدن ندارند و توجه بسیار دقیق تری به جزئیات ارائه می دهد. در واقع می توان گفت چاپ UV یا چاپ فرابنفش یک تکنیک چاپ است که از جوهر یووی برای چاپ روی مواد مختلف استفاده می کند، این یک فرآیند چاپ فوق العاده همه کاره و سریع، کارآمد و فوق العاده موثر است.


چاپ یووی


چاپ یووی روی چه موادی قابلیت انجام دارد؟

یکی از جذابیت های چاپ UV این است که می توان از آن برای چاپ روی طیف وسیعی از مواد و محصولات استفاده کرد. از آنجایی که جوهر، چسب، یا هر نوع پوشش در چاپ یووی با سرعت بسیار زیادی خشک می شود، برای انواع مختلفی از مدیاهای چاپ مناسب است؛ اگر بتوانید مدیا مورد نظر را در دستگاه چاپ یووی قرار دهید، می توانید روی آن چاپ انجام دهید. در واقع، از دستگاه چاپ یووی می توان برای چاپ تقریباً بر هر ماده ای استفاده کرد، به استثنای مواد ضد آب و سطح روغن. در ادامه فقط برخی از موادی که می توان در چاپ UV استفاده کرد آورده شده است:

•         چاپ یووی روی چوب: دستگاه های چاپ یووی را می توان برای چاپ مستقیم روی چوب و محصولات چوبی، از قاب عکس گرفته تا درها و میزها استفاده کرد.

•         چاپ یووی روی شیشه: دستگاه چاپ UV می تواند بر روی سطوح شیشه ای، از بطری ها تا شیشه های پنجره، چاپ کنند؛ لایه های پرایمر اغلب هنگام این نوع چاپ روی شیشه استفاده می شود.

•         چاپ UV روی بوم: این نوع دستگاه های چاپ می توانند طرح ها را روی بوم چاپ کنند، کیف ها و لباس های مختلف خلق کنند.

•         چاپ یووی روی سرامیک: این تکنیک چاپ اغلب برای چاپ روی سرامیک ها از جمله کاشی و زیور آلات استفاده می شود؛ معمولاً هنگام چاپ UV روی سرامیک از پرایمر استفاده می شود.

•         چاپ UV روی چرم: یکی از مزایای چاپ یووی این است که جوهرهای یووی انعطاف پذیر هستند، به این معنی که می توانند روی چرم و همچنین جایگزین های چرم چاپ شوند؛ این بدان معناست که چاپ یووی را می توان در کیف های چرمی، کفش، لباس و حتی تکه های چرم در فضای داخلی استفاده کرد.

•         چاپ UV روی فلز: از تکنیک چاپ یووی می توان برای چاپ روی فلز، از جمله برچسب ها و لوازم جانبی برای حیوانات خانگی، بطری های آب و بسته بندی نوشیدنی ها استفاده کرد.


مزایای چاپ یووی

علاوه بر قابلیت چاپ روی هر ماده دلخواهی، چاپ UV مزایای زیادی نسبت به سایر انواع چاپ دارد، از جمله:

1- سازگار با محیط زیست

مهمترین مزیت چاپ یووی این است که نسبت به سایر روش های چاپ زیان بسیار کمی برای محیط زیست دارد. از آنجایی که جوهرهای مورد استفاده در چاپ UV فاقد هرگونه حلال هستند و تقریباً بلافاصله خشک می شوند، هیچ شانسی برای تبخیر آن در هوا وجود ندارد و بنابراین هیچ گونه ترکیبات آلی فرار مضر یا دودهای سمی منتشر نمی شود و این باعث می شود که این فناوری دوستدار محیط زیست با ردپای کربن صفر باشد. جدای از آن، یک چاپگر LED UV نیز انرژی بسیار کمتری مصرف می کند، که آن را به یک راه حل سازگار با محیط زیست حتی بیشتر از سایر دستگاه های چاپ تبدیل می کند.


مزایای چاپ یووی


2- سرعت چاپ بالا

همانطور که قبلاً گفته شد، یک دستگاه چاپ یووی تقریباً بلافاصله هر جوهری را که روی یک ماده اعمال می کند خشک می کند، در نتیجه چاپ با آن بسیار سریعتر است. همچنین این کار احتمال خشک شدن جوهر روی قطعات دستگاه چاپ را به صفر می رساند زیرا در صورت عدم تابش نور ماوراءبنفش این جوهر چاپ خشک نخواهد شد. از آنجایی که جوهر در یک ثانیه خشک می شود، چاپ چندین تصویر در مدت زمان بسیار کوتاه آسان تر شده و احتمال پخش شدن جوهر و چاپ غیر واضح را کاهش می دهد.


3- مقرون به صرفه

به دلیل سرعت چاپ بالا، چاپ UV یک روش فوق العاده مقرون به صرفه است، زیرا علاوه بر این که با زمان کوتاه خشک شدن در زمان خود صرفه جویی می کنید، جوهر کمتری نیز در مقایسه با سایر دستگاه های چاپ استفاده می شود؛ به طور خاص با دستگاه چاپ یووی تقریباً 20٪ جوهر کمتری در مقایسه با دستگاه های چاپ سنتی استفاده می شود. با این حال، صرفه جویی زیادی نیز با حذف نیاز به پوشش های آبی وجود دارد، که وجود آن برای جوهر معمولی برای خشک شدن سریعتر و عدم لکه دار شدن ضروری است.


4- چاپ باکیفیت و پویا

از آنجایی که جوهر چاپ یووی با استفاده از لامپ های UV به سرعت خشک می شود، زمانی برای جذب آن در محیط چاپ باقی نمی ماند، این باعث می شود چاپی با کیفیت برتر، ظاهری پر جنب و جوش و براقیت بالا انجام شود. چاپ UV امکان سطوح براقیت بالا، رنگ های زنده، مجموعه ای از پوشش ها و چاپی را فراهم می کند که شفاف بوده و ظاهری زیبا داشته باشد. این به این دلیل است که جوهرهای UV تمایل دارند به جای جذب در سطح چاپ شده، در بالای سطح چاپ شده قرار بگیرند، نتیجه نهایی واضح تر خواهد بود.


5- دوام و ماندگاری بالا

جوهرهای چاپ شده با اشعه ماوراء بنفش معمولاً در برابر آب، خراش، سایش و پارگی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و همچنین در شرایط آب و هوایی سخت نسبت به نمونه های چاپ سنتی مقاوم تر هستند که باعث ماندگاری بیشتر آنها می شود.

آمورزش  چاپ شال و روسری
آمورزش چاپ شال و روسری
در خصوص چاپ پارچه و شاخه ای از آن به عنوان چاپ شال و روسری مطالب پیچیده ، فنی و علمی بسیار است ولی در اینجا کمی راحت و ساده سعی میکنیم مطالبی که آمیخته با علم و صنعت تجربی است ( در حال حاضر تقریبا اکثریت شال و روسری های چاپی در بازار ایران توسط دستگاههای ارائه شده فرارنگ تهیه می گردند) را به زبان ساده
علت ترک خوردن طرح چاپ شده  روی  تیشرت به روش DTF
علت ترک خوردن طرح چاپ شده روی تیشرت به روش DTF
یکی از شایعترین مشکلات چاپ تیشرت به روش دی تی اف معمولا ترک خوردن عکس چاپ شده بعد از چاپ میباشد که این موضوع گاهی چند روز پس از چاپ اتفاق میافتد که موجب بروز خسارات جبران ناپذیری به تولیدی های تی شرت
چاپ افست چیست؟
چاپ افست چیست؟
نوعی از چاپ که نوشته و عکس را بر سطح لاستیکی یک استوانه (سیلندر) گردان بر می گرداند و سپس آن را با فشار استوانه دیگر روی کاغذ چاپ می ‌کنند. ماشین معمولی چاپ افست دارای سه استوانه ‌است. در چاپ افست نخست آن چه را که باید چاپ شود بر روی صفحه ‌ای
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید
captcha


دستگاه چاپدستگاه چاپ جوهر چاپجوهر چاپ کلندر و پرسکلندر و پرس رول و مدیای چاپرول و مدیای چاپ قطعات یدکیقطعات یدکی دستگاه کارکردهدستگاه کارکرده