در ابتدا به این نکته توجه کنید که تنظیم نهایی رنگ در دستگاههای چاپ عریض با تنظیمات پروفایل دستگاه انجام میشود و بهترین راه برای تنظیم دقیق رنگ پروفایل سازی در نرم افزارهای ریپ میباشد ، برای آشنایی بیشتر با فرآیند پروفایل سازی میتوانید این مطلب را مطالعه نمائید .

ولی پیش از ارسال فایل برای ریپ و چاپ ، طراح میبایست برخی ملاحظات رنکی را هم شخصا در نظر داشته باشد . در این مطلب کمی تخصصی تر به بحث رنگ در چاپ لارج فرمت و اوت دور Outdoor میپردازیم .

هرچقدر هم که شما از نرم افزارهای تخصصی ریپ و پروفایل استاندارد استفاده کنید بازهم در بحث چاپ دیجیتال دقت بینایی اپراتور چاپ و توانایی تطبیق رنگها توسط چشم کاربر از اهمیت بالایی برخوردار است و توصیه میشود حتما از اپراتوری که سابقه چاپ طولانی دارد و توانایی تشخیص و تنظیم رنگها را دارد برای دستگاه چاپ استفاده شود .

ضمنا توصیه میشود از مرکب و جوهر مورد تایید فروشنده دستگاه استفاده کنید که پروفایل دستگاه با آن جوهرها سازگار است .

در دسته بندی کلی دو نوع تصویر وجود دارد : تصاویر عکاسی و گرافیک برداری یا همان فایل های وکتور ، اما هر دوی آنها را می توان مدیریت رنگ کرد. لوگوها، الگوها و تصاویر هنری خطی معمولاً به‌عنوان گرافیک برداری ایجاد و ذخیره می‌شوند و به این ترتیب می‌توانند آزادانه و بدون افت کیفیت، بزرگ یا کوچک شوند. گرافیک های برداری معمولا تک رنگ هستند و اغلب با استفاده از رنگ های نقطه ای، مانند یکی از رنگ های پنتون، رنگی می شوند. این اولین چالش در مدیریت رنگ برای تولید فرمت گسترده دیجیتال است:

چگونه می توان آن رنگ های نقطه ای را به بهترین شکل به ترکیبی از رنگ های فرآیند CMYK تبدیل کرد.

تنظیم رنگ دستگاه چاپ پارچه

در حالی که بسیاری از انواع دکوراسیون داخلی، مانند کاغذ دیواری ، استیکر و یا مش ، به طور سنتی از الگوهای تشکیل شده از تعدادی عنصر استفاده می کنند که هر کدام از یک رنگ نقطه ای خاص هنگام چاپ در صفحه نمایش معمولی استفاده می کنند، این ممکن است در چاپ دیجیتال امکان پذیر نباشد. به عنوان یک طراح باید توجه داشته باشید که طیف رنگی CMYK تنها با حدود 65 تا 70 درصد از رنگ های نقطه ای مطابقت دارد، بسته به جنس مورد چاپ و نوع جوهر.

اگر به کار با رنگ‌های نقطه‌ای عادت دارید و نیاز دارید طرح‌های موجود را به رنگ‌های پردازشی تبدیل کنید، ممکن است مجبور باشید بپذیرید که برخی از آن رنگ‌های نقطه‌ای را نمی‌توان با دقت ۱۰۰٪ فقط با CMYK مطابقت داد. بررسی تطابق دقیق روشی که می توانید بررسی کنید که آیا نسخه CMYK رنگ ها با رنگ نقطه ای مطابقت دارند یا خیر، اندازه گیری رنگ ها با اسپکتروفتومتر است.

واحد تفاوت رنگ ∆E (دلتا E) نامیده می‌شود و در حالت ایده‌آل یک رنگ بازتولید شده نباید بیش از فرض کنید 2.5 ∆E منحرف شود، در غیر این صورت تفاوت جزئی در رنگ مشاهده خواهیم کرد. اکثر مردم احتمالاً خواهند گفت که وقتی تفاوت رنگ از ∆5 بیشتر شود، دیگر رنگ صحیح نیست. اما همه اینها بستگی به این دارد که آیا فرد بینایی رنگی بهتر از حد متوسط ​​داشته باشد، بعداً در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

تقریبا بسیاری، اما نه همه رنگ‌های ثابت و یکدست را می‌توان با رنگ‌های فرآیند CMYK به دقت بازتولید و طراحی مجدد کرد. اگر نیاز دارید که تمام رنگ‌های نقطه‌ای را با دقت در چاپ دیجیتال بزرگ دوباره طراحی کنید، باید با فروشنده دستگاه چاپ خود مشورت کنید تا پروفایل متناسب با نیاز شما ساخته شود .

اگر می خواهید دکوراسیون داخلی و یا چاپی که از نزدیک دیده میشود ،  تولید کنید و یا چاپی که باید با رنگ نقطه ای خاص یا یک سری از رنگ های نقطه ای مطابقت داشته باشد، باید با ارائه دهنده خدمات چاپ بررسی کنید که آیا چاپگرهای دیجیتال آنها می توانند از تنظیم جوهر گسترده استفاده کنند یا خیر. این به طور معمول نارنجی، سبز و بنفش را به رنگ های فرآیند CMYK پایه اضافه می کند. اکنون چاپگر دیجیتالی به طور ناگهانی می تواند نزدیک به 99 درصد از رنگ های نقطه خاص را بازتولید کند، البته این امر باز هم بستگی دارد  به جنسی که برای چاپ استفاده می کنید.

تمامی نمایشگرها هنگام طراحی به شما فایل با فرمت RGB نشان میدهند در حالی که در دستگاههای چاپ دیجیتال رنگها از ترکیب 4 رنگ اصلی یا همان CMYK ساخته میشوند  و این اولین چالش در تطابق رنگهای چاپی میباشد . اگر با دستگاههای چاپ بنر یا دستگاه چاپ سابلیمیشن کارکرده باشید  حتما شما هم با مشکل متمایل به قرمز یا سبز بودن رنگهای خاکستری در چاپ مواجه شده اید .

درمورد تبدیل RGB به CMYK در هنگام تغییر رنگ و چاپ عکاسی، چالش در مدیریت رنگ به طور مستقیم به رنگ‌های یکدست و تخت مرتبط نیست و بیشترین مشکل در بخش رنگهای ترکیبی و ترام های رنگی میباشد ، بلکه به نحوه دقیق تبدیل عکس‌ها از RGB به رنگ‌های فرآیند CMYK مربوط می‌شود. رنگ‌های اصلی در طیف رنگی افزودنی قرمز، سبز و آبی هستند و این رنگ‌ها در چاپ با استفاده از ترکیبی از فیروزه‌ای، سرخابی و زرد به دست می‌آیند. ، فقط محدوده دینامیکی نواحی سایه). سیستم رنگی CMYK کاهشی است، بنابراین رنگ‌های قرمز، سبز و آبی رنگ‌های ثانویه هستند که با ترکیب دو یا چند رنگ اصلی به دست می‌آیند. این رنگ‌های ثانویه کمتر از رنگ‌های اصلی اشباع می‌شوند، و تطبیق قرمز، نارنجی، سبز، آبی و بنفش و غیره در CMYK دشوار و گاهی غیرممکن است. اگر بخشی از آثار هنری  شما عکس‌هایی است که در آن رنگ‌های سبز، نارنجی و بنفش برای طراحی ضروری هستند، باید از یک ارائه‌دهنده خدمات چاپ با پرس‌های دیجیتالی استفاده کنید که قادر است مجموعه جوهر را فراتر از CMYK گسترش دهد و حداقل سبز نارنجی و بنفش را در بر بگیرد. این طیف رنگی گسترده نامیده می شود و به سرعت توسط تولید کنندگان بیشتر و بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد و به برخی از مدل های چاپگر دیجیتال آنها اضافه می شود.

یکی از مزایای چاپ دیجیتال در مقابل چاپ معمولی این است که نمونه چاپی را می توان در همان دستگاهی که برای تولید نهایی استفاده می شود، انجام داد و نتیجه خروجی را مشاهده کرد . تا زمانی که ارائه‌دهنده خدمات چاپ شما از نرم‌افزار پیش‌چاپ مرتبط و پردازشگرهای تصویر شطرنجی برای مدیریت رنگ مورد نیاز استفاده می‌کند، باید بتوانید مشخص کنید که کدام بخش از طرح‌های شما باید با رنگ‌های نقطه‌ای نام‌گذاری شده مطابقت داشته باشد. مطمئن شوید که پروفیل‌ها (نمونه‌های چاپی) برای همان نوع جوهر و درهمان دستگاهی ساخته شده‌اند که برای چاپ استفاده می‌شود و اثبات‌ها را به دقت بررسی کنید.

در میان نرم افزارهای  موجود در بازار جهانی ، محبوبترین برنامه ، EFI Fiery RIP است، و عملکرد بسیار خوبی برای کنترل رنگ های نقطه ای دارد. البته به دلیل قیمت بالای این نرم افزار در ایران این نرم افزار در دسترس نیست و بیشترین نرم افزارهای رایج ریپ برای دستگاههای لارج فرمت عبارتند از : Maintop , PhotoPrint , Ergo Soft , Textprint , Wasatch , NeoStampa , Onyx

برنامه ریپ دستگاه

دید رنگی خود را آزمایش کنید! وقتی گفتیم که اکثر مردم می گویند که انحراف رنگ بیش از ∆E5 غیرقابل قبول است، در واقع به این بستگی دارد که دید رنگ شما چقدر خوب است. اگر ارزیابی‌های رنگی حیاتی زیادی انجام می‌دهید، باید آن را بررسی کنید، زیرا تنها حدود 10 درصد از مردان و زنان دارای دید رنگی عالی یا ظرفیت تشخیص رنگ برتر هستند.

رایج ترین تست بینایی رنگ، تست FM100، تست رنگ فارنسورث-مانسل است. در اصل آزمایش شامل صد نمونه رنگ مختلف بود که فرد مورد آزمایش باید آنها را به ترتیب رنگ مرتب می کرد. بعدها مشخص شد که تنها با 85 پالت و طیف رنگی می توان به نتایج پایدار دست یافت، اما این نام 100 همچنان حفظ شد. 

حتما شما هم شاهد بحث و گفتگو بین یک خانم و اقا در مورد رنگ لباس یا شیئی شده اید ، بله طبق مطالعات به عمل آمده  بیشتر مردان نسبت به زنان کوررنگی (ظرفیت تشخیص رنگ ضعیف) بیشتری دارند ، بیشتر ما، چه زنان و چه مردان، ظرفیت تشخیص رنگ از بسیار ضعیف تا متوسط ​​تا نسبتاً خوب را داریم. برخی از ما با رنگ های سبز نزدیک به هم مشکل داریم، برخی دیگر با رنگ های قرمز و نارنجی و برخی دیگر با سایه های آبی مشکل داریم. اگر با رنگ‌ها در سطح حرفه‌ای کار می‌کنید، به شدت توصیه میکنیم  در تست F-M 100 شرکت کنید و اگر نتیجه بالای 85 به دست آوردید شما در محدوده نرمال تشخیص رنگها میباشید .

مشکل رنگ دستگاه چاپ بنر

استانداردهای دیگری از این دست وجود دارد، به عنوان مثال D65 در 6500 K، نوری "سردتر" از D50، و در استانداردهای RGB مانند Adobe RGB و sRGB استفاده می شود. بخش مهمی از مشخصات D50 توزیع طیفی و روشنایی منبع نور است. هنگامی که چاپ‌ها به عنوان مثال در یک دفتر یا مغازه مشاهده می‌شوند، بسته به توزیع طیفی نور، رنگ‌ها ممکن است بسیار متفاوت به نظر برسند. بنابراین اگر نگران این هستید که دکوراسیون داخلی خود در کجا دیده یا فروخته می‌شود، باید زحمت ارزیابی آن‌ها را در آنجا متحمل شوید. نه تنها توزیع طیفی نور در لامپ ها مهم است، بلکه داشتن روشنایی صحیح نیز مهم است. شدت نور خیلی کم است و ما هیچ رنگی را نمی بینیم. راه حل هایی در گوشه و کنار برای رسیدگی به موقعیت های شرایط مختلف نور، تنظیم یا تطبیق در نرم افزار مورد استفاده برای مدیریت رنگ وجود دارد. اما تا زمانی که استاندارد ICC به روز نشود، باید تا جایی که می توانیم آماده شویم و چاپ ها را در محیط نور نهایی ارزیابی کنیم. تنظیمات مورد نیاز کم و بیش ترفندهای دستی و تنظیم دقیق است. انجام این کار ممکن است، اما کاملا زمان بر است. نسخه 5 ICC که iccMAX نیز نامیده می شود، ممکن است این نوع تنظیمات را ساده کند، اما این امرهنوزکاملا در دسترس نیست و ممکن است  در آینده فراگیر تر شود .

اگر دستگاه چاپ مورد استفاده شما یکی از دستگاههای ارائه شده توسط شرکت فرارنگ میباشد ، در صورت نیاز به هزگونه پروفایل سازی و یا تنظیمات پیشرفته رنگ میتوانید با بخش خدمات پس از فروش شرکت تماس بگیرید تا این خدمات بصورت رایگان در محل نصب دستگاه شما ، انجام شوند .

انواع کاغذ و آشنایی با فرایند چاپ
انواع کاغذ و آشنایی با فرایند چاپ
اجناس و مواد اولیه مورد استفاده در فرآیندهای مختلف چاپ بسیار متنوع و گسترده هستند. در مرحله اصلی چاپ در درون ماشین چاپ، اصلی ترین مواد اولیه مصرفی عبارتند از : کاغذ و مرکب یا جوهر چاپ می‌شوند. شناخت کافی و درک روابط متقابل این دو ماده اولیه طی فرآیند چاپ
تفاوت جوهر اکو سالونت High Light با انواع دیگر
تفاوت جوهر اکو سالونت High Light با انواع دیگر
معمولا جوهر های ارائه شده در کشورهای جهان سوم و کمتر توسعه یافته حاوی ترکیبات بسیار خطرناک نفتی و ساختار شیمیایی حلال الکل و آستون می باشند همچنین رنگدانه های( Pigment ) تشکیل دهنده آن نیز حاوی مواد سنگین فلزی
مزایای چاپ سابلیمیشن چیست ؟
مزایای چاپ سابلیمیشن چیست ؟
چاپ پارچه توسط روش سابلیمیشن به عنوان سبک جدیدی از طراحی های چاپ محسوب می شود که با استفاده از دستگاه های چاپ مدرن کاغذ سابلیمیشن انجام می شود . روش کار به این صورت هست که ابتدا طرح
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید
captcha


دستگاه چاپدستگاه چاپ جوهر چاپجوهر چاپ کلندر و پرسکلندر و پرس رول و مدیای چاپرول و مدیای چاپ قطعات یدکیقطعات یدکی دستگاه کارکردهدستگاه کارکرده