همواره یکی از دغدغه های دنیای مد، فشن و البسه این بوده که لباس های جدیدتر، طرح های جدید تر و متناسب با ذائقه مشتریان تولید شود. این قضیه زمانی که به مرحله چاپ تی شرت و لباس میرسد، تنوع کم تر میشود چون می بایست تیراژ بالایی تولید گردد که مقرون به صرفه باشد. به همین دلیل از خیلی وقت پیش همواره برندهای معروف لباس به دنبال راه هایی برای چاپ های سریع لباس، تیشرت، حتی البسه های دیگر مثل کلاه و ... بوده اند.


مزایای چاپ تی شرت

با استفاده از جدیدترین دستگاه های چاپ می توان طرح ها و عکس های دلخواه را در زمان کوتاه و بدون محدودیت در تعداد روی انواع مدیاها چاپ کرد. اما اینکه بخواهید روی یک تیشرت آماده چاپ انجام دهید محدودیت هایی را به همراه دارد که تنها توسط تعداد خاصی از دستگاه های چاپ قابل انجام است. مزایای زیادی برای چاپ طرح و عکس روی تی شرت و سایر لباس ها وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

•     با صرف زمان کم قابل تولید میباشند.

•     به صورت سفارشی و حتی یک عدد میتوان طرح روی لباس چاپ کرد.

•     میتوان به طور مناسبتی عکس روی تی شرت و لباس چاپ کرد، به طور مثال مناسب های ملی، مذهبی و حتی برای هواداران بازی تیم های فوتبال، و یا برای اتفاق هایی همانند جشن، عزا نیز هم میتوان استفاده کرد.

•     چاپ عکس روی تیشرت و لباس خیلی سریع قابل انجام است.

همین دلایل و مزیت ها باعث شده است که طرفداران این نوع لباس های چاپ شده بیشتر شوند و البته قطعا در قشر نوجوانان و جوانان این قضیه پر رنگتر میباشد. همچنین تیشرت و لباس های چاپ شده برای کودکان نیز جذابیت خاص خود را دارد، مثل چاپ عکس های کارتونی، چاپ تصویر قهرمانان انیمیشن های روز دنیا و یا چاپ عکس هایی که برای کودکان یاد آور اتفاقات خوب میباشند، این موارد همگی دست به دست هم داده اند تا چاپ عکس روی تی شرت و لباس روز به روز طرفداران بیشتری پیدا کنند.


روش های چاپ تی شرت


انواع روش های چاپ تی شرت

✓      چاپ سیلک

از قدیم از چاپ های سیلک برای چاپ تیشرت استفاده میشده است که در واقع یک طرح را روی شابلون عکاسی میکردند، به چهار رنگ (CMYK) تفکیک میکردند، سپس هر رنگ را جداگانه با شابلون خود چاپ میکردند؛ یعنی یک مرتبه رنگ زرد، یک مرتبه رنگ قرمز، یک مرتبه رنگ مشکی و یک بار رنگ آبی چاپ میشد. اگر دقت و مهارت لازم وجود داشته باشد در روش چاپ سیلک طرح در حد قابل قبولی چاپ میشد و کیفیت نسبتا خوب و قابل قبولی داشت ولی دردسرهای خود را هم همواره داشته است .

در چاپ سیلک کیفیت چاپ نمیتوانست خیلی بالا باشد زیرا که کیفیت چاپ به ریز بودن توری شابلون ها و مهارت چاپ چی وابسته بود . زمان لازم برای تهیه شابلون ها، سرعت پایین تولید و تطابق دقیق چهار رنگ بر روی هم از جمله مشکلاتی بودند که چاپ سیلک را محدود میکرد و اجازه نمیداد این سیستم چاپ جوابگوی همه نیازهای چاپ تی شرت باشد و حتی خیلی مواقع طراحان ترجیح میدادن چاپ به صورت تک رنگ یا نهایت دو رنگ باشد .


✓      چاپ به روش برش

با ورود دستگاه های کاتر و کاترپلاتر روش دیگری برای چاپ تی شرت ابداع گردید، به این صورت که برخی شبرنگهای پشت چسبدارو استیکر ها را با کاتر پلاتر برش میزنند و بر روی تیشرت میچسبانند، که معمولا تک رنگ یا نهایت دو رنگ بودند و بیشتر برای لباس های ورزشی مثل درج شماره بازیکن و نوشته و عکس تک رنگ یا برند و لوگوی خاصی مناسب بود و یا ترجیحا برای چاپ فونت و نوشته های درشت استفاده میشد. این روش محدودیت زیادی داشت به طور مثال عدم توانایی چاپ عکس و یا عدم توانایی برش فونت و خط های خیلی ریز، این سیستم برش و چاپ در برخی شرایط همچنان مورد استفاده می باشد اما هیچ موقع نتوانست نیازهای چاپ تی شرت را بر آورده کند


✓      چاپ سابلیمیشن

در این روش چاپ ابتدا طرح مورد نظر توسط دستگاه چاپ سابلیمیشن روی کاغذ (که معمولا در نوع مرغوب آن یک سمت کاغذ با کوتینگ خاصی پوشیده شده است) چاپ میشود و سپس کاغذ چاپ شده روی تیشرت قرار گرفته و با پرس حرارتی یا کلندر چاپ حرارتی، دمایی در حدود 200 درجه به مدت زمان 20 ثانیه میبیند و با فشار وارده جوهرسابلیمیشن روی کاغذ، تصعید شده و بخار رنگ روی تیشرت مینشیند و بدین صورت چاپ انجام میگیرد که کیفیت بسیار بالایی میتواند داشته باشد .در روش چاپ سابلیمیشن به دلیل دو مرحله ای بودن چاپ کمی زمان طولانی تری نیاز است و دو محدودیت در این روش وجود دارد که باعث شده باز هم نتواند تمامی خواسته های کسانی که نیاز به چاپ تیشرت دارند را بر آورده کند :

1-      از این روش فقط میتوان برای چاپ روی تیشرت های به رنگ سفید استفاده کرد.

2-      چاپ سابلیمیشن فقط برای پارچه های دارای پوششی از الیاف مصنوعی مثل پلی استر کیفیت خوبی دارد و چاپ روی پارچه های الیاف طبیعی مثل پنبه و کتان و ... کیفیت مورد قبولی ندارد.


^^^ فیلم چاپ لباس ورزشی  به روش چاپ سابلیمیشن ^^^


✓      چاپ مستقیم روی تیشرت DTG

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی سیستم های چاپ دیجیتال و پرینترهای پیشرفته تر به بازار آمده اند، با استفاده از این پرینترهای رومیزی و جوهرهای پیگمنت خاص می توان به طور مستقیم روی لباس چاپ انجام داد که معروف به پرینتر DTG بودند که البته هنوز هم مورد استفاده هستند. DTG مخفف Direct to Garment میباشد که به معنی چاپ مستقیم بر روی پارچه می باشد. دستگاه چاپ مستقیم تی شرت به نسبت چاپ سیلک کیفیت بالاتری دارد و قابلیت چاپ تصاویری با وضوح بسیار بالا را دارد ولی در کنار آن همواره  چند مشکل عمده نیز داشته است:

به طور مثال لباسی که قرار است چاپ بشود حتما قبل از چاپ باید با مایعی پوشش داده شود، بدلیل اینکه یک لایه Pvc مانند داشته باشد تا جوهر بتواند روی آن بنشیند و پس از چاپ هم لباس باید شسته شود که کوتینگ روی آن از بین برود. ضمناً مشکل دائمی این سیستم چاپ مستقیم مستقیم تی شرت، جوهر سفید میباشد؛ در لباسهای رنگ تیره باید یک لایه آستر از رنگ سفید چاپ گردد تا رنگهای دیگر بعد از چاپ روی آن دیده شوند، مشکل اینجاست که روی لباس های رنگ تیره الخصوص مشکی، جوهر سفید کم رنگ دیده میشود. به جرات میتوان گفت هیچ جوهر سفید باکیفیتی برای این سیستم وجود ندارد به غیر از یک نوع خاص از جوهر سفید پیگمنت که یک شرکت آمریکایی به نام دوپوند تولید میکنند و این جوهر به خاطر تکنولوژی، انحصار و نوع پودر تیتانی که استفاده میشود بسیار قیمت بالایی دارد، به قیمت امروز هر لیتر مبلغی حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان میباشد که هزینه چاپ را بسیار بالا میبرد و توجیح اقتصادی ندارد. همچنین این روش به دلیل تک تک قرار گرفتن تیشرت روی سینی برای چاپ سرعت خیلی بالایی ندارد و برای تولیدهای با حجم بالا گاهی مجبور میشوند از چندین پرینتر همزمان استفاده کنند.


^^^ فیلم چاپ تیشرت پنبه ای به روش چاپ مستقیم DTG ^^^


✓      چاپ تیشرت به روش  DTF

در نهایت جدیدترین روشی که اکنون در کل دنیا برای چاپ تی شرت استفاده میشود، روش چاپ DTF میباشد، اصطلاح DTF مخفف Direct to Film میباشد. این روش اوایل به صورت تلفیفی از چاپ دیجیتال و چسب زنی دستی انجام میشد و بعدها دستگاه کاملاً دیجیتال این سیستم به بازار آمد .دستگاه چاپ دی تی اف از دو بخش تشکیل شده است بخش اول پرینتر DTF Printer که طرح را روی فیلم ترانسفر مخصوص با جوهرچاپ میکند و بخش دوم پودر زن یا شیکر Powder Skaker که پودر چسب را روی کار پخش میکند و کار را خشک و بصورت رول آماده چاپ روی تیشرت میکند.

در روش چاپ DTF ابتدا پرینتر DTF دیجیتال (که معمولا دارای هدهای اپسون ژاپن میباشد) طرح مورد نظر را بر روی یک فیلم کوتینگ شده چاپ کرده و در قسمت بعدی دستگاه پودر چسب زن که اصطلاحا شیکر نام دارد، پودرچسب شکری را بصورت یکنواخت پشت طرح چاپ شده (که جوهر سفیدی هست که هنوز خشک نشده) پخش میکند و در نهایت با گرما دیدن هم جوهر سفید و هم چسب خشک شده و فیلم چاپ شده رول میشود . در مرحله بعد این فیلم چاپ شده روی تیشرت قرار میگیرد و با حرارت و فشار روی تیشرت چسبانده میشود و پس از سرد شدن، فیلم دی تی اف از روی تیشرت جدا میشود و عکس چاپ شده برروی تیشرت به طور کامل باقی میماند.



^^^ فیلم چاپ عکس روی هودی به روش چاپ DTF ^^^


روش چاپ DTF روی تی شرت مزایای بسیار زیادی به نسب سایر روشهای چاپ لباس دارد :

•     محدودیتی در رنگ لباس و جنس لباس مورد چاپ اصلا وجود ندارد (تمامی جنس ها، حتی لباس های پنبه ای و تمامی رنگ ها ، حتی رنگ مشکی)

•     چاپ DTF نیاز به هیچ گونه مقدماتی قبل از چاپ و شستشو بعد از چاپ لباس ندارد.

•     میتوان طرح های خیلی ظریف و دقیق و حتی خط هایی به باریکی یک پیکسل در حد یک تار مو را چاپ کرد.

•     این روش سرعت فوق العاده بالایی دارد، به طور میانگین ساعتی بین 150 چاپ، حتی در پرینتر هایی که تعداد هد بالایی دارد تا 300 عدد لیبل را میتوان چاپ کرد.

•     به دلیل اینکه پرینتر چاپ را انجام میدهد و سپس جوهر چاپ DTF روی تیشرت منتقل میشود، نیاز به برش ندارد.

•     به دلیل اینکه خود چاپ چسب دارد، بر روی البسه های دیگر مثل کلاه، دستکش، شال گردن و کفش هم میتوان از این روش چاپ استفاده کرد به شرط آن که یک هیتر مخصوص به شکل مدیای مورد نظر ساخته شود.

چاپ DTF آخرین روش ابداع شده برای چاپ تیشرت میباشد و فعلا در تمام دنیا در حال استفاده است، حتی برندهای بسیار معروف اسپانیایی و آمریکایی از جمله زارا، پولو و حتی برند های مطرح تولید البسه ورزشی مثل نایک، آدیداس و … از این سیستم برای چاپ تی شرت و لباس خود استفاده میکنند.


چاپ روی تیشرت

روشهای چاپ عکس روی تیشرت و لباس
روشهای چاپ عکس روی تیشرت و لباس
روشهای مرسوم چاپ تیشرت چند دسته کلی میباشند همانند : چاپ سیلک ، چاپ به روش برش ، چاپ سابلیمیشن ، چاپ مستقیم روی تیشرت DTG و جدیدترین روش مورد استفاده در همه دنیا روش چاپ DTF میباشد
تکنولوژی های منحصر به فرد هد جدید EPSON i3200
تکنولوژی های منحصر به فرد هد جدید EPSON i3200
شرکت اپسون از ابتدای سال 2020 میلادی هد چاپ جدید در سری I خود را برای فروش و نصب روی تمامی دستگاه های چاپ معرفی نمود. بر خلاف تصور بسیاری که گمان می کنند این هد چاپ همان مدل 4720 است و تغییر چندانی نداشته، بسیار متفاوت از هدهای قبلی اپسون میباشد و میتوان آن را انقلابی بی صدا در تکنولوژی تولید هد اپسون نامید.
مزایای چاپ سابلیمیشن چیست ؟
مزایای چاپ سابلیمیشن چیست ؟
چاپ پارچه توسط روش سابلیمیشن به عنوان سبک جدیدی از طراحی های چاپ محسوب می شود که با استفاده از دستگاه های چاپ مدرن کاغذ سابلیمیشن انجام می شود . روش کار به این صورت هست که ابتدا طرح
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید
captcha


دستگاه چاپدستگاه چاپ جوهر چاپجوهر چاپ کلندر و پرسکلندر و پرس رول و مدیای چاپرول و مدیای چاپ قطعات یدکیقطعات یدکی دستگاه کارکردهدستگاه کارکرده